هدف گذاری شخصی؛ چطور حتما به اهداف‌مان برسیم؟

خیلی‌ها احساس می‌کنند انگار در این جهان سرگردانند. آن‌ها به سختی کار می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد به جای خاصی برسند. دلیل مهمی که باعث می‌شود چنین احساسی داشته باشند، این است که زمان کافی برای تفکر درباره‌ی آنچه از زندگی می‌خواهند، نکرده‌اند و اهداف مشخصی برای خودشان تعیین نکرده‌اند. آیا هرگز به سفری می‌روید که مقصدش را ندانید؟ احتمالا نه!

هدف گذاری، فرآیند مهمی برای تفکر درباره‌ی آینده‌ی موردنظر و انگیزش شما به منظور تبدیل چشم‌انداز این آینده به واقعیت است. فرآیند هدف گذاری به شما کمک می‌کند تا موقعیتی را که در زندگی می‌خواهید، انتخاب کنید. اگر دقیقا بدانید که قصد دارید به چه چیزی دست‌یابید، متوجه خواهید شد که تلاش‌هایتان را کجا متمرکز کنید و به سرعت حواس پرتی هایی را نیز که به راحتی گمراه‌تان می‌کنند، شناسایی کنید.

چرا به هدف گذاری نیازمندیم؟

ورزشکاران حرفه‌ای، صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و همه‌ی آنهایی که در زمینه‌های گوناگون به موفقیت می‌رسند، اهداف خود را تعیین می‌کنند. هدف گذاری، دید بلندمدت و انگیزه کوتاه‌مدت به شما می‌دهد. کسب دانش‌ را متمرکز و کمک‌ می‌کند تا زمان و منابع خود را طوری سازمان‌دهی کنید که بتوانید بیشترین استفاده را از زندگی‌تان ببرید.

با تعیین اهداف کاملا مشخص، می‌توانید میزان دست‌یابی‌تان به آنها را اندازه بگیرید و بعد هم به خودتان افتخار کنید و پیشرفت خود را در آنچه پیش از این، بیگاریِ طولانی و بیهوده‌ای به نظر می‌رسید؛ ببینید. همین‌طور که توانایی و لیاقت‌تان را در رسیدن به اهدافی که تعیین کرده‌اید؛ می‌بینید، اعتماد به‌ نفس خود را هم بالا می‌برید.

شروع به تعیین اهداف شخصی

اهداف‌تان را در چند سطح تعیین می‌کنید:

  • ابتدا «تصویر بزرگی» از آنچه می‌خواهید در زندگی‌تان (یا مثلا طی ۱۰ سال آینده) انجام دهید، ترسیم کنید و اهدافی را که می‌خواهید در مقیاس بزرگ مشخص کنید.
  • بعد از آن، اهدافی که مقیاس بزرگی دارند را به هدف‌های کوچک و کوچک‌تری تقسیم کنید تا برای رسیدن به اهداف بزرگ زندگی‌تان، آنها را مد نظر قرار دهید.
  • در نهایت به محض اینکه طرح‌تان کامل شد، همه‌ی تلاش خود را معطوف کنید تا به این اهداف دست یابید.

به همین خاطر است که فرآیند هدف‌ گذاری را با نگاه به اهداف زندگی آغاز می‌کنیم. سپس روی چیزهایی کار می‌کنیم که مثلا ظرف پنج سال آینده می‌توانیم انجام‌شان دهیم، بعد هم سال بعد، ماه بعد، هفته‌ی بعد و امروز، تا به سمت آنها حرکت کنیم.

گام ۱: تعیین اهداف زندگی

اولین گام در تعیین اهداف شخصی این است که ببینید در زندگی‌تان (یا حداقل در سن مشخصی در آینده) می‌خواهید به چه چیزهایی دست‌یابید. هدف گذاری، چشم‌اندازی کلی به شما می‌دهد که تمامی جنبه‌های دیگر تصمیم گیری شما را شکل می‌دهد.

برای اینکه پوشش وسیع و متوازنی به همه‌ی حیطه‌های مهم در زندگی بدهید، تلاش کنید اهدافی را در دسته‌های زیر (یا دسته‌های دیگری که خودتان می‌دانید برایتان مهم هستند) تعیین نمایید:

  • شغلی: می‌خواهید در مسیر شغلی خود به چه جایگاهی برسید یا چه موفقیت مهمی به دست آورید؟
  • مالی: می‌خواهید در هر مرحله از زندگی خود چقدر درآمد داشته باشید؟ این موضوع چه ارتباطی با اهداف شغلی شما دارد؟
  • تحصیلی: هیچ دانش به خصوصی هست که بخواهید کسب کنید؟ چه اطلاعات و مهارت‌هایی را برای دست‌یابی به این‌گونه اهداف نیاز دارید؟
  • خانوادگی: آیا می‌خواهید صاحب فرزند شوید؟ اگر این‌طور است، چگونه می‌توانید پدر یا مادر خوبی باشید؟ دوست دارید اعضای فامیل و خانواده، شما را چگونه پدر یا مادری بدانند؟
  • هنری: آیا می‌خواهید به هدف و دستاورد هنری مهمی دست‌یابید؟
  • نگرشی: هیچ بخشی از ذهن‌تان هست که شما را از پیشرفت بازدارد؟ هیچ شیوه‌ی رفتاری در شما وجود دارد که ناراحت‌تان کند؟ (اگر این‌طور است، هدفی برای بهبود رفتارتان یا راهی برای حل مسئله خود پیدا کنید.)
  • بدنی: آیا هدفی ورزشی وجود دارد که بخواهید به آن برسید یا می‌خواهید در دوران کهولت سن، هم‌چنان سالم و سر حال باشید؟ برای رسیدن به این هدف چه گام‌هایی برخواهید داشت؟
  • خوش‌گذرانی: چگونه می‌خواهید لذت زندگی کردن را تجربه کنید؟ (باید مطمئن شوید که بخشی از زندگی‌تان مال خودتان است!)
  • خدمات اجتماعی: آیا می‌خواهید دنیا را جای بهتری کنید؟ اگر این‌طور است، چگونه؟

وقتی را صرف طوفان فکری درباره‌ی این اهداف کنید و بعد یک یا چند هدف از هر دسته را که بهتر از بقیه بازتاب‌دهنده‌ی آن چیزی است که می‌خواهید، انتخاب کنید. بعد دوباره جرح و تعدیل کنید تا اهداف مهم کمتری داشته باشید تا بتوانید روی آنها تمرکز کنید.

همین‌طور که این کار را انجام می‌دهید، باید مطمئن شوید که اهدافی که تعیین کرده‌اید، همان‌هایی هستند که واقعا خودتان می‌خواهید به آنها برسید، نه اهدافی که پدر و مادر و خانواده و یا کارفرمایتان از شما انتظار دارند. (البته اگر ازدواج کرده‌اید، شاید بهتر باشد آنچه همسرتان می‌خواهد را هم در نظر بگیرید، با این حال مطمئن شوید که هم‌چنان با خودتان صادق هستید!)

گام ۲: تعیین اهداف کوچک‌تر

به محض اینکه اهداف زندگی‌تان را تعیین کردید، برنامه‌ی پنج ساله‌ای از انواع اهداف کوچک‌تر تعیین کنید که برای رسیدن به طرح کلی زندگی‌تان، باید آنها را به انجام برسانید. بعد برنامه‌ی یک ساله، شش ماهه و یک ماهه‌ای از اهداف کوچک و کوچک‌تر تعیین کنید که برای دست‌یابی به اهداف زندگی باید ابتدا به آنها برسید. هر یک از اینها باید براساس برنامه‌ی قبلی طرح‌ریزی شده باشند. بعد هم فهرستی از کارهایی که باید انجام شوند ایجاد کنید تا با انجام آنها به سوی اهداف کلی زندگی حرکت کنید.

در ابتدا شاید اهداف کوچک‌ترتان خواندن کتاب و جمع‌آوری اطلاعات در جهت دست‌یابی به اهداف سطح بالاتر باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا با کیفیت و واقع‌گرایی بیشتری هدف گذاری خود را بهبود ببخشید. در نهایت طرح‌هایتان را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که همان‌طوری هستند که می‌خواهید زندگی کنید.
توصیه:
اگر احساس می‌کنید توجه کافی به حیطه‌های مشخصی از زندگی‌تان ندارید، مقاله ما با عنوان تعادل زندگی و کار برایتان مفید خواهند بود.

حرکت در مسیر

همین‌که در مورد اولین مجموعه از اهداف‌تان تصمیم گرفتید، با بررسی مجدد و به‌روزرسانیِ روزانه‌ی فهرست انجام کارها، این فرآیند را در مسیر حفظ کنید.

به صورت دوره‌ای، برنامه‌های بلندمدت‌تر را بررسی کنید و طوری اصلاح‌شان کنید که اولویت‌های تغییریافته و تجارب‌تان را هم بازتاب دهند. (روشی خوب برای انجام این کار، زمان‌بندی برای بررسی‌های مرتب و مدام با استفاده از روزنوشت‌های نرم‌افزاری است.)

5 2 رای ها
امتیاز شما به این پست
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

این یک نظر برای تست است!