چرا دیگران برای وقت شما ارزش قائل نیستند؟

تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید چرا انگار بقیه فکر می‌کنند شما وقت نامحدودی برای انجام‌دادن کارهایشان دارید؟ مثل وقت‌هایی که از شما خواسته می‌شود در پروژه‌ای که به شما ربطی ندارد کمک کنید، به جلسه‌ای که قرار نبوده، بروید یا روز تعطیلتان را صرف کمک به اثاث‌کشی دوستتان کنید؟ درباره گفت‌وگوهایی حرف می‌زنیم که بعد از تمام‌شدنشان از خودتان می‌پرسید: «یعنی واقعا درک نمی‌کنند من خودم چقدر گرفتاری دارم؟» واقعیت این است که زمان مهم‌ترین منبع تجدیدناپذیر زندگی ماست. در ادامه، بیشتر به این موضوع و دلایل اصلی آن خواهیم پرداخت.

۱. خودتان برای زمانتان ارزشی قائل نیستید

همان طور که اشاره کردیم، مسئله ارزش وقت شما بیشتر از آنکه مشکل سایرین باشد، به خودتان بازمی‌گردد. دیگران همان‌قدر به زمان شما اهمیت می‌دهند که خودتان برایش ارزش قائل هستید! شما با برخی رفتارهایتان این تصور را در سایرین ایجاد می‌کنید که زمان شما ارزش چندانی ندارد؛ پس نباید از اینکه آنها هم به‌ همین منوال با شما برخورد می‌کنند تعجب کنید.

البته پذیرفتن این حقیقت ممکن است کمی سخت و برای بعضی‌ها تلخ باشد؛ اما اگر صادقانه به این ماجرا نگاه کنید، خودتان متوجه این نکته خواهید شد. می‌توانید به‌جای فکرکردن به رفتارهای خود، به رفتارهایی که از اطرافیان می‌بینید نگاه کنید. همه ما کسانی را می‌شناسیم که انگار برای زمانشان هیچ اهمیتی قائل نیستند. آدم‌هایی که به‌جای انجام کار مفید، ساعت‌ها درگیر گفت‌وگوهای روزمره می‌شوند. افرادی که نظم در زندگی آنها جایی ندارد. کسانی که نمی‌توانند کارهایشان را به‌موقع جمع کنند و معمولا دیر به قرار ملاقات‌ها و جلسات می‌رسند. منظور ما تأخیر ناشی از مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای که گاه‌وبیگاه برای هرکسی ممکن است پیش بیایند نیست. صحبت از افرادی است که این قبیل رفتارها به بخشی ثابت از روال کاری و زندگی‌شان تبدیل شده است.

اهمیت اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کارها

جالب است که چنین افرادی معمولا با افرادی جلسه دارند که یا دیر می‌رسند یا در لحظه آخر قرار را لغو می‌کنند. این قبیل آدم‌ها نمی‌توانند کارهایشان را در موعد مقرر تحویل دهند. همچنین انگار توانایی ترغیب بقیه به انجام بموقع کارهایشان را ندارند. البته این معضل فقط یک دلیل ندارد و می‌توان از جنبه‌های بسیاری این مسئله را بررسی کرد؛ اما در نهایت همه‌چیز به نکته راهگشایی که گفتیم بازمی‌گردد. بله، دیگران همان‌قدر برای وقت شما ارزش قائل‌اند که خودتان برایش ارزش قائلید. برای مقایسه، رفتارهای افرادی را که در نظرتان وقتِ باارزشی دارند مرور کنید. این‌جور آدم‌ها ملاقات‌های خود را بر اساس اولویت‌ها انجام می‌دهند و هرکسی نمی‌تواند بخش معنی‌داری از زمان آنها را به‌ خود اختصاص دهد و این رفتار عمدی است.

0 0 رای ها
امتیاز شما به این پست
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها