این روزها افراد بسیاری مجبور به دورکاری هستند. با وجود چالشهای مختلف، این تغییر دستکم مزیتی عمده دارد: صرفهجویی در زمان بهدلیل حذف رفتوآمد. بااینحال، انگار هنوز هم برای انجام کارها، وقت کم میآوریم! توصیههای این مطلب به شما برای مدیریت زمان در زمان دورکاری کمک میکند.
اغلب ما امید داشتیم که در این روزهای همهگیری ویروس کرونا که وقت آزاد بیشتری پیدا کردهایم، کارهایی را انجام دهیم که همیشه آرزوی انجامدادنشان را داشتیم: پختن نان، مدیتیشن یا نوشتن شاهکاری ادبی؛ اما بررسی دادههای گردآوریشده از ۱۲ هزار شهروند آمریکایی و اروپایی چیز دیگری میگوید. این وقت اضافه اغلب صرف انجام کارها و سرگرمیهایی میشود که نه بهره وری دارند و نه رضایتبخش هستند. داشتن زمان بیشتر، لزوما به معنی استفاده کارآمد از آن نیست. در ادامه، به شما میگوییم چکار کنید که چنین نشود.
درس اول: کار و زندگی را یکی نکنید
بدون دفتر کار، تعریف مرز بین محل کار و خانه دشوار میشود. هرچند رفتوآمد بین محل کار و خانه برای بسیاری اضطرابآور و ناخوشایند است، حذف آن میتواند مشکلآفرین باشد. حرکت از خانه به محل کار و برعکس، به تغییر وضعیت ذهنی افراد کمک میکند. بدون آن، جداسازی کار از زندگی شخصی دشوار میشود. آدمها بهجای خاموشکردن رایانه و رفتن بهسوی ایستگاه اتوبوس و مترو، بیشتر از حالت عادی کار میکنند. این اضافهکاری همیشه با بهرهوری همراه نیست.
مطابق پژوهشها، افراد در دوره دورکاری، زمان زیادی را صرف جلسات مختلف برای سیاستگذاری میکنند، بدون اینکه همکاری اثربخش و کاری بهرهور داشته باشند. بنا بر قانون پارکینسون، افراد تا وقتی زمان دارند به کارکردن ادامه میدهند. درنتیجه وقت اضافه ناشی از حذف رفتوآمد، صرف کار بیشتر میشود؛ کاری که بهرهوری کمتری دارد.